Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

ZAINSTALOWAŁA APLIKACJE ZA NAMOWĄ OSZUSTÓW I STRACIŁA PONAD 90 TYSIĘCY ZŁOTYCH.

Data publikacji 17.08.2022

Niejednokrotnie ostrzegaliśmy przed działaniami oszustów, którzy pod pretekstem zabezpieczenia pieniędzy znajdujących się na koncie, namawiają do instalacji aplikacji na komputerze lub smartfonie. Przestępcy wykorzystując właśnie tą metodę, wyłudzili od 50-letniej mieszkanki Konina ponad 90 tysięcy złotych.

Oszuści stosują różne metody, by wyłudzić nasze pieniądze: podsyłają w treści wiadomości fałszywe linki, podają się za policjanta, wnuczka lub prokuratora i przedstawiają nieprawdziwe historie o naszych bliskich żądając przy tym pieniędzy. Często podszywają się jako doradcy finansowi lub pracownicy banków i pod pretekstem weryfikacji zmyślonej transakcji, zablokowanego rachunku, lub pomocy w inwestycji kryptowalut, namawiają do zainstalowania aplikacji na komputerze lub smartfonie, dzięki której mogą zdalnie kontrolować te urządzenia.

Właśnie za pomocą tej ostatniej metody oszukana została 50-letnia mieszkanka Konina. Na jej telefon komórkowy zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik banku. Podczas rozmowy przekazał kobiecie, że jej pieniądze są zagrożone i pod pretekstem ich zabezpieczenia, namówił 50-latkę do zainstalowania na jej telefonie aplikacji „QuickSupport APK”. Kobieta wykonała wszystkie polecenia, które przekazywał jej domniemany konsultant, a także zatwierdziła wszystkie otrzymane SMS’y z banku.

Dopiero po zakończeniu rozmowy mieszkanka Konina postanowiła sprawdzić nr telefonu, z którego dzwonił mężczyzna. Z informacji zamieszczonych w internecie wynikało, że jest to numer, którym posługują się oszuści. 50-latka natychmiast sprawdziła swoje konto bankowe. Okazało się, że zniknęło z niego ponad 90 tysięcy złotych. Kobiecie nie pozostało nic innego, jak zgłosić ten fakt na policję.           

Przypominamy jak działają przestępcy, by nie stać się ich ofiarą:

  • Podczas rozmowy przekazują, że z konta zlecono podejrzany przelew lub zaobserwowano dziwną transakcję kartą albo podejrzane logowanie.
  • Szczegóły przelewu będą zmyślone: przestępcy podają fikcyjną kwotę operacji i nieistniejące dane odbiorcy.
  • Rozmowy mogą trwać długo, oszuści przełączają rozmowę do innych „konsultantów”, żeby stworzyć pozory prawdziwego kontaktu z bankiem.
  • Oszuści przekonują, że pieniądze znajdujące się na koncie bankowym są narażone na działanie przestępców oraz, by je zabezpieczyć należy zainstalować na swoim komputerze lub smartfonie aplikację TeamViewer Quick Support, Quick Support lub AnyDesk.
  • Mogą próbować wyłudzić od Ciebie kody BLIK lub nakłaniać do wypłaty gotówki,
    a następnie wpłaty na nieznane konto przy użyciu kodu BLIK pod pretekstem przekazania środków na bezpieczny rachunek.
  • Będą prosić o zatwierdzenie SMS kodów lub o ich kopiowanie do zainstalowanej aplikacji.
  • Dodatkowo, oszuści będą chcieli nakłonić Cię do podania danych niezbędnych do logowania na Twoje konto bankowe w serwisie internetowym, danych karty płatniczej lub Twoich danych osobowych.


Zwracajmy również uwagę kto tak naprawdę do nas dzwoni i pamiętajmy że:
 

  • Prawdziwy pracownik banku lub doradca inwestycyjny nie będzie prosił o zainstalowanie aplikacji na twoim komputerze lub smartfonie.
  • Prawdziwy pracownik banku lub doradca inwestycyjny nie będzie pytał o login i hasło do twojego konta w banku.
  • Prawdziwy pracownik banku lub doradca inwestycyjny nie będzie pytał o pełny numer karty płatniczej lub kredytowej oraz jej kod CVV2 lub CVC2.
  • Prawdziwy pracownik banku nie poprosi o wypłatę i przekazanie środków na inny rachunek.
  • Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS przesłane z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej.
  • Nie potwierdzaj operacji, których sam nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz! Autoryzacja transakcji jest równoznaczna z twoją nieodwracalną zgodą na jej wykonanie.
  • Jeśli otrzymasz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie.
  • Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do intencji osoby dzwoniącej, przerwij rozmowę i nie wykonuj żadnych czynności, do których cię nakłania.

 

 

Sebastian Wiśniewski

Powrót na górę strony